Rok 2024 przyniósł dwa istotne akty prawne, które będą miały wpływ na sektor budowlany
oraz branżę OZE.
Zielone budynki
Pierwszym z nich jest Dyrektywa EPDP, która po ponad dwuletnim procesie legislacyjnym została uchwalona.
Zgodnie z nowymi przepisami, od 2030 roku wszystkie nowe budynki muszą być zeroemisyjne, co oznacza, że będą wymagały minimalnego zużycia energii oraz wytwarzania zerowej emisji dwutlenku węgla z paliw kopalnych. Energia będzie musiała pochodzić ze źródeł odnawialnych lub bezemisyjnych. Do 2050 roku konieczne będzie zmodernizowanie istniejących budynków, tak, aby spełniały minimalne normy energetyczne i wymagania bezemisyjności.
Ponadto, Unia Europejska stawia na rozwój systemów niskotemperaturowych
oraz wykorzystanie energii słonecznej. Świadectwa charakterystyki energetycznej i przeglądy budynków będą uwzględniały możliwość zastosowania bardziej efektywnych ustawień temperatury, takich jak systemy niskotemperaturowe. Budynki będą stopniowo wyposażane
w instalacje fotowoltaiczne lub kolektory słoneczne, zarówno w nowych obiektach (publicznych, niemieszkalnych, mieszkalnych), jak i w istniejących budynkach (publicznych i niemieszkalnych).
Minimalne wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej wzrastają od 2009 roku, co jest związane z postępem technologicznym w budownictwie, instalacjach i wytwarzaniu energii
oraz rosnącymi oczekiwaniami użytkowników. Po wdrożeniu Dyrektywy EPBD, przepisy dotyczące warunków technicznych budynków będą podlegały przeglądowi i korektom. Wymagania będą ustalane w sposób optymalny pod względem kosztów.
Od 1 stycznia 2028 roku nowe obiekty należące do instytucji publicznych muszą być bezemisyjne, natomiast od 1 stycznia 2030 roku ten wymóg dotyczyć będzie wszystkich pozostałych nowych budynków.
Miks energetyczny
12 kwietnia 2024 roku, Rada Unii Europejskiej uchwaliła rewizję Dyrektywy RED III. Celem tego aktu jest osiągnięcie bezemisyjności budynków do 2050 roku. Głównym założeniem dyrektywy RED III jest zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w unijnym miksie energetycznym. Do 2030 roku co najmniej 45% energii zużywanej w UE ma pochodzić ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr, słońce, biomasa i energia wodna.
Dyrektywa RED III kładzie nacisk na poprawę efektywności energetycznej, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz promowanie innowacyjnych technologii niskoemisyjnych. Jej celem jest stworzenie zrównoważonego i bezpiecznego systemu energetycznego, który zapewni dostęp
do czystej energii dla wszystkich obywateli i sektorów gospodarki. Realizacja tych celów będzie wymagała ścisłej współpracy pomiędzy instytucjami unijnymi, państwami członkowskimi, przedsiębiorstwami i obywatelami. Dyrektywa stanowi solidny fundament dla tej transformacji, wyznaczając jasne kierunki i wytyczne dla całej Unii Europejskiej.
Energetyka wiatrowa
Kolejnym ważnym aktem krajowym jest tzw. „ustawa wiatrakowa”, nad którą legislator pracuje od wiosny 2024. Zgodnie z nowelizacją, zniknie zasada 10H, która przez niemal dekadę blokowała rozwój lądowej energetyki wiatrowej w Polsce. Zmiana minimalnej odległości z 700 na 500 metrów ma umożliwić rozwój nawet do 41 GW do 2040 roku.
Projekt nowelizacji ustawy ma na celu zwiększenie powierzchni przeznaczonej na inwestycje
w elektrownie wiatrowe oraz wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym. Przyczyni się to do przyspieszenia transformacji energetycznej oraz obniżenia kosztów energii dla odbiorców. Nowelizacja wprowadzi również system wsparcia dla biometanu, zmiany w rozliczeniach prosumentów oraz inne istotne zmiany wspierające rozwój OZE.
Odblokowanie lądowej energetyki wiatrowej, przy jednoczesnym poszanowaniu interesów lokalnych społeczności i środowiska, przyniesie korzyści zarówno dla gospodarki, jak
i społeczeństwa. Szacuje się, że nowe farmy wiatrowe mogą przyczynić się do wzrostu PKB o 70-133 miliardy złotych do 2030 roku, przynieść 490-935 milionów złotych dodatkowych wpływów do samorządów, około 80 miliardów złotych zamówień na produkty i usługi w łańcuchu dostaw oraz stworzyć ok. 100 tysięcy nowych miejsc pracy.
Autor: Zespół Branżowego Punktu Kontaktowego TNiCE
Źródła:
www.pap.pl/mediaroom
www.gov.pl/web/klimat
www.ec.europa.comission.presscorner
www.energy.ec.europa.eu
www.swiatoze.pl