Projekty realizowane
Dofinansowano ze środków Unii Europejskiej - Europe's Rail Flagship Project 4 - Sustainable and green rail systems (Rail4EARTH)
HORYZONT EUROPA Ramowy program Unii Europejskiej na lata 2021-2027
Numer Projektu i nazwa 101101917 – Europe’s Rail Flagship Project 4 – Sustainable and green rail systems
Akronim Rail4EARTH
Lider projektu ALSTOM TRANSPORT SA
Czas trwania: 2022.12.01–2026.11.30
Dofinansowanie UE 38 386 394,04 EUR
Wartość projektu 95 100 000,00 EUR
Zakres czteroletniego projektu Rail4EARTH obejmuje podjęcie niezbędnych działań w celu poprawy istniejących wyników kolei w zakresie zrównoważonego rozwoju, stworzenie bardziej atrakcyjnego i odpornego środka transportu oraz przyczynienie się do realizacji celów europejskich polityk dotyczących zrównoważonego transportu (Europa neutralna klimatycznie do 2050 roku, Europejski Zielony Ład, Strategia na rzecz Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności).
Głównym celem Rail4Earth jest wszechstronna modernizacja systemu kolejowego UE w 6 obszarach flagowych:
- Alternatywne rozwiązania energetyczne dla taboru kolejowego:
- Wysokie osiągi pociągu wieloakumulatorowego (osiągnięcie TRL6/7).
- Wodorowe pociągi hybrydowe z testem pojazdu kontrolnego i lokomotywy dla przewodów pasażerskich.
- Podmiejskie pociągi trakcyjne z pokładowymi systemami magazynowania energii (ESS).
- Automatyczna adaptacja zużycia energii przez pociąg do różnych sytuacji serwisowych.
- Energia w infrastrukturze kolejowej:
- Inteligentna kolejowa sieć energetyczna, jak również integracja rozwiązań magazynowania energii.
- Zastosowanie rozwiązań w zakresie produkcji, magazynowania i tankowania wodoru dla pojazdów kolejowych na przykładzie prototypowej stacji tankowania.
- Zrównoważony rozwój i odporność systemu kolejowego:
- Opracowanie rozwiązań i modeli służących ograniczeniu hałasu i drgań pochodzących z infrastruktury kolejowej i taboru oraz przewidywaniu skutków degradacji, utrzymania i odbioru hałasu (TRL6), jak również zapewnienie odporności na zagrożenia zewnętrzne (zmiany klimatyczne).
- Elementy i podsystemy elektromechaniczne dla taboru kolejowego:
- Elektromechaniczny układ hamulcowy oraz nowatorskie elektromechaniczne pantografy i zawieszenia.
- Zoptymalizowane silniki i przekładnie, wysokosprawne wózki, zawieszenia i nowe materiały.
- Ekologiczne technologie systemów HVAC (toalety, prysznice, klimatyzacja).
- Aerodynamiczna certyfikacja z wykorzystaniem metod eksperymentalnych i numerycznych.
- Zdrowszy i bezpieczniejszy system kolejowy:
- Narzędzia symulacyjne dla poprawy jakości powietrza w pociągach, na stacjach i w tunelach (osiągnięcie TRL7).
- Atrakcyjność pociągu:
- Modułowe wnętrza taboru kolejowego oferujące nowe wzornictwo i nowa architektura (w tym kabiny maszynisty), zgodne z wymogami dotyczącymi osób o ograniczonej sprawności ruchowej i zwiększające dostępność tam, gdzie to możliwe.
Nowe, innowacyjne rozwiązania zostaną ponadto zweryfikowane, czy posiadają realne modele ekonomiczne zapewniające szybką komercjalizację z korzyścią dla obywateli Europy. Wartym podkreślenia jest również fakt, że projekt będzie korespondował z innymi działaniami w ramach Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego ERJU, a także innymi europejskimi jednostkami badawczymi, takimi jak Clean Hydrogen JU lub Batt4EU, aby możliwe było spotęgowanie efektu synergii prowadzonych działań.
Celem realizacji przedsięwzięcia jest osiągnięcie znacznego postępu w kilku rodzinach kluczowych wskaźników wydajności technicznych, środowiskowych oraz ekonomicznych. W efekcie działań projektowych przewidziano osiągnięcie następujących rezultatów:
- dekarbonizacja pociągów z silnikami Diesla (przy czym pociągi akumulatorowe mają mieć autonomię na dystansie 200 km),
- redukcje hałasu (cele: -3 do -8 dB w określonych przypadkach użycia),
- redukcje wibracji,
- uzyskanie oszczędność energii i CO2 (cel: do -30% w określonych przypadkach użycia),
- stworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym, redukcje zużycia zasobów,
- zwiększenie odporności na zmiany klimatyczne i zagrożeń wynikających z ewentualnych pandemii, zwiększenie atrakcyjności pociągów pasażerskich, redukcji kosztów cyklu życia (LCC) o 5–10%.
Całość podjętych wyzwań doprowadzi do zwiększenia konkurencyjności europejskiego przemysłu kolejowego.
Projekt Rail4EARTH realizowany jest w międzynarodowym konsorcjum siedemdziesięciu czterech podmiotów (23 głównych beneficjentów i 51 podmiotów stowarzyszonych) pochodzących m.in. z Francji, Hiszpanii, Włoch, Norwegii, Holandii, Niemiec, Austrii, Szwecji i Polski. Konsorcjum składa się z renomowanych partnerów światowej klasy, dzięki czemu udało się stworzyć szeroki łańcuch wartości i know-how niezbędny do realizacji projektu poprzez interdyscyplinarne podejście.
Łukasiewicz – WIT bierze udział w projekcie w charakterze Podmiotu Stowarzyszonego PKP S.A. (ang. affiliated entity) i jest realizatorem wybranych zadań przypisanych członkowi międzynarodowego konsorcjum, mianowicie PKP S.A.
Obszarem współrealizowanym przez Łukasiewicz – WIT są następujące zadania (Work package-WP):
WP11 – Wymagania i wstępne opracowania dla węzłów energetycznych i inteligentnych zielonych stacji kolejowych,
WP13 – Inteligentne zielone stacje kolejowe. Wdrożenie i demonstracja.
Efektem prowadzonych działań będzie budowa demonstratora (7 poziom gotowości technologicznej) – modułowego, inteligentnego, zielonego, niskoemisyjnego dworca kolejowego (Nearly Energy Zero Station) wraz z „cyfrowym bliźniakiem” (digital twin) umożliwiającym optymalizację pracy systemów energetycznych innych aktywów zorientowanych na redukcję kosztów cyklu życia, które zostaną opracowane w oparciu o modele BIM oraz standard IFC. Dodatkowo opracowana zostanie metodyka i wytycznych dla optymalnego projektowania układu stacji z uwzględnieniem modułowości zorientowanej na redukcję śladu węglowego.
Projekt jest dofinansowany ze środków Horyzontu Europa oraz ze środków Budżetu Państwa w ramach programu: „Projekty Międzynarodowe Współfinansowane”
Całkowita wartość projektu: 481 681,00 PLN
Dofinansowanie UE: 289 008,60 PLN
Dofinansowanie MEiN: 173 405,16 PLN
Data podpisania umowy: grudzień 2023